Ervaringen met verschil tussen 90 en 180 mm macrolens

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik wil een macrolens gaan kopen. Omdat ik verder wil kunnen gaan dan een bloem, wil ik graag een lens met een grotere brandpuntsafstand (Sigma 150 mm; Tamron 180 mm bijvoorbeeld). De bloem kan met 180 mm ook, de vlinder met 90 mm wordt lastiger lijkt me. Nu wordt me verteld dat ik insecten uit de hand moet fotograferen en dus beter een korte brandpuntsafstand kan kiezen omdat ik anders vooral onscherpe foto's maak.
Wie heeft ervaringen in macrofotografie met een korte en een lange brandpuntafstand?
Even een kronkel van een onervaren macrofotograaf: een 90 mm met een Soligor tussenring? Bespaar ik mij nog een paar honderd euro ook.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
kudo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 829
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2005 13:07
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Hallo eugene

Zelf fotografeer ik hoofdzakelijk insecten en dat doe ik met een Tamron AF SP 90mm DI 1:1 macro lens.
Zelf ben ik uiterst tevreden met de lens . Soms gebruik ik inderdaad ook tussenringen of een TC 2. Met de tussenringen kan ik dichter op het insect kruipen voor meer detail en met de tc 2 kan ik de afstand vergroten voor schuwe insecten zoals libellen .
Een statief gebruik ik voor het maken van de insecten foto`s bijna nooit .... omdat het soms niet te doen is met een statief tussen de struiken.
De 90 mm lens met een TC 2 geeft meteen een 180mm lens met dezelfde scherpstel afstand maar die combinatie is bijna niet te gebruiken als het erg donker is.... als het mooi weer is kan deze combinatie gewoon uit de hand gebruikt worden.
Al bij al vind ik het een goede lens, er zijn meerdere forumleden met deze lens en zoals ik begrepen heb zijn die ook zeer tevreden.
Lees ook eens diverse test`s op het net over de 100mm canon, 100mm sigma en de 90mm Tamron.
Canon en Tamron zijn kwa scherpte kleur en contrast bijna hetzelfde alleen is de canon iets sneller en stiller.


Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groet Mario
Groet Mario
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Bedankt! Hier kan ik iets mee. Ik zal mijn lijstje eens gaan maken en dan de bestelling de deur uit doen.
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar